top of page

Zero waste living - how it all started

Wel men neme een cursus Global environmental politics (dank u Hans!), men schrijve een masterproef over klimaatbeleid en men wordt gebeten door de eco-microbe.

Na deze introductie in duurzaamheid ben ik op zoek gegaan naar informatie door simpelweg te ‘googlelen’. Hierbij stootte ik op de blog van ‘No impact man’ waar Colin Beavan beschrijft hoe hij, samen met zijn gezin in NYC, de uitdaging aangaat om één jaar te leven met zo weinig mogelijk impact. Na het lezen van zijn avonturen ben ik beginnen nadenken welke impact ik had op de wereld en het milieu. Dat bleek heel wat te zijn. Als je alleen al eens rond je kijkt hoeveel afval je produceert en dit van ’s morgens tot ’s avonds, dan schrik je wel even. Maar hoe pak je dit dan aan? Wel ik ben opnieuw gaan ‘surfen’ en kwam terecht op de blog van Bea Johnson, Zero waste home. Een gezin met twee kinderen met zo weinig afval per jaar dat dit alles in één bokaal paste? Aha, zo moet het dus.

Alleen is het niet zo simpel om zomaar over te stappen naar een zero waste lifestyle. Je kan best geleidelijk aan overstappen naar zero waste alternatieven. Bovendien moet het haalbaar blijven. Ikzelf woon niet in een grootstad alla NYC waar er elke dag wel ergens een farmers market is, of waar er een overvloed is aan winkels met een bulksectie. Daarom ook dat je voor jezelf moet uitmaken wat ‘zero waste lifestyle’ voor jou betekent. Want wat is zero waste? Betekent dit één bokaal afval op het einde van een jaar, of een reductie van je jaarlijks afval tot de helft? Op welke afvalsoort ga je je focussen? PMD, glas, papier en karton, GFT of enkel op restafval? Alles hangt af wat je zelf wil en wat de mogelijkheden zijn.

Voor mezelf (en al dan niet dwingend voor mijn wederhelft) focus ik me vooral op restafval en PMD. Hoe ik dat doe? – stay tuned!

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page