top of page

ZERO WASTE: boodschappen

Zero waste boodschappen doen, hoe begin je hieraan?

Als je eens rondkijkt in de supermarkt dan ben je omringd door (voornamelijk plastic) verpakkingen. Hoe kan je dan zero waste shoppen? Het zalige zou zijn dat er in elk dorp en in elke stad een bulksectie voor alvast droge voeding zou zijn, maar ondanks het feit dat zulke secties of nog beter afvalloze winkels (denk maar aan Robuust, Content, etc.) niet altijd in de ruime omgeving beschikbaar zijn, dienen we ons te behelpen in supermarkten. Geen nood, ook hier kan je alvast aan de slag om de vuilbak te laten afslanken.

Je start met een aantal kleine en gemakkelijke stappen zoals je herbruikbare zak/bak mee te nemen. In Carrefour, Colruyt, Delhaize, etc. vind je trouwens geen zakjes meer aan de kassa (woehoe!), dus de stap om je eigen zak/bak mee te nemen is supergemakkelijk en al iets dat je onder de knie hebt.

Wat kan je dan nog doen? Laten we eens even per afdeling kijken (ik ga me hiervoor even baseren op mijn eigen boodschappenroute). Voor ditgedeelte ga ik me beperken tot voedsel, de overige afdelingen nemen we later nog onder de loep.

De visafdeling: ik koop voornamelijk in grote hoeveelheden en ik laat er alvast geen extra plastic zakje rond doen (refuse en dus ook reduce). Thuis verdeel ik mijn aankoop in de juiste porties. Ik koop mijn vis ook enkel vers in de Carrefour, de verpakking is minder volumnieus in tegenstelling tot de bakjes per vis in andere winkels.

De vleesafdelig: mijn 'probleemzone', hier heb ik nog wat werk voor de boeg. Elke stukje vlees is steeds verpakt in bakjes, die na gebruik veel plaats innemen in onze vuilbak. Indien mogelijk probeer ik aan de kraam vlees te kopen, daar wordt het verpakt in een papiertje.

De groenten- en fruitafdeling: hier kan je heel wat verpakking vermijden. Je kan in heel wat supermarkten groenten en fruit los verkrijgen, zoals wortelen, paprika, ajuin, prei, bloemkool,... maar ook appelen, peren, druiven, avocado,... Indien ik een grote hoeveelheid koop, gebruik ik mijn herbruikbare zakjes van Take5net. Superhandig en indien vuil gooi je ze gewoon mee in de was. Maak bewuste keuzes, stel je de vraag of je die verpakking rond je tomaten echt wel nodig hebt? Uiteindelijk betaal je voor de verpakking twee keer, een keer in de winkel en een keer voor je afvalverwerking.

Zuivelafdeling en charcuterie: kaas en vleeswaren koop in het winkeltje om de hoek... in mijn eigen bakjes! Room wordt gekocht in brikverpakking, de verpakking is recycleerbaar (pmd).

Droge voeding: denk maar een rijst, spaghetti,... deze koop ik verpakt in een kartonnen verpakking want recycleerbaar. Koekjes koop ik niet meer, maar maak ik zelf. Als je dit niet ziet zitten kijk dan of je koekjes apart verpakt zijn of niet.

Kortom, ik koop los wat kan en indien dit niet vindbaar is, koop ik in recycleerbare verpakkingen. Hierdoor kan je misschien wel van een volle vuilbak per week uitkomen met een halve vuilbak per week. Probeer het maar eens!

Take5nets
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page